Bokrecension: Historisk dräkt – inifrån och ut: 1400-talets andra hälft – Mansdräkt

Jag blev tillfrågad om jag ville skriva en recension av den nysläppta boken Historisk dräkt – inifrån och ut: 1400-talets andra hälft – Mansdräkt av Anna Malmborg och Willhelm Schütz, den första i en planerad bokserie om dräkthistoria, och eftersom jag var nyfiken på boken och det lät som en kul grej att göra så tackade jag ja.
Boken börjar med en historisk översikt av Skandinavien under den aktuella perioden, för att låta läsaren förstå i vilket samhälle dräkterna som beskrivs i boken bars. Historisk kontext är något som ibland hoppas över av de för vilka tillverkningen och bärandet av historiska dräkter är det roligaste. I den koncentrerade och lättillgängliga form som den presenteras i här är den dock enkel att ta till sig även för den som inte är primärt intresserad av historiska skeenden. Boken går vidare till att på ett koncist sätt berätta om dräktens formspråk, material och färg under den aktuella perioden och leder nybörjaren rätt i tygdjungeln. Det finns även ett hjälpsamt avsnitt om grundläggande sömnadstekniker.

Det är alltid intressant – och, om man planerar en egen dräkt, helt nödvändigt – att få se lager för lager vad man hade på sig under olika perioder, och schematiska illustrationer visar det med all önskvärd tydlighet. Illustrationerna gör det lättare för läsaren att sedan titta på bilder från tiden och bättre kunna avgöra vad det är han ser. Varje plaggtyp visas tillsammans med dåtida konst och principskisser av hur mönsterdelarna kan se ut. Dessa är inte avsedda att användas som mönsterdelar att sy efter, även om den erfarne historiske mönsterkonstruktören kan få viss vägledning av dem. För de flesta är dock mönster något som får införskaffas separat och exempel på böcker med lämpliga mönster finns i den förträffliga referenslistan. Något som jag personligen hade velat se mer av men som boken endast nosar på är diskussioner om till exempel exakt var sömmar placeras på plaggen, men det kanske går mer på djupet än vad som är bokens syfte och säger nog mer om mig än om boken.

Studier av historiska moden kan givetvis göras precis hur omfattande som helst, och för den som redan är ordentligt insatt i det sena 1400-talets mansmode tillför boken kanske inget nytt, men den är tilltalande och trevlig att bläddra i och erbjuder något lättsmält att sätta i händerna på nyfikna vänner och släktingar. För den som funderar på att börja med sent 1400-tal men ännu inte kommit igång är den en bra och inspirerande introduktion som ger mersmak och en vilja att göra vidare efterforskningar på egen hand.

Om den här boken ger en indikation om vilken standard planerade böcker ska hålla så kan jag se att många av dem kommer att hitta hem till mitt personliga dräkthistoriebibliotek, för att ge den där grundläggande informationen som behövs för att veta i vilken ände en ny period ska börja nystas upp och för att ge mina barn tillgång till bra dräkthistorisk litteratur som växer med dem.