Parallella Rynkor – Pipveck

*English below*
Parallella rynkor/pipveck (cartridge pleats på engelska) liknar stripade rynkor både i utseende och sömnadssätt, men det finns viktiga skillnader. Parallella rynkor sys på ett sätt som gör att de vinklas ut från kroppen nästan som på gångjärn och ingen extra volym hamnar i plaggdelen de sys mot. De lämpar sig därför perfekt för till exempel klänningskjolar och vida ärmar. Då traskanten är exponerad användes parallella rynkor främst på plagg som sällan eller aldrig tvättades, alltså som regel inte på underkläder. Parallella rynkor kan endast sys för hand, så ett visst mått av tålamod krävs. Resultatet gör dock att det är värt det.
Pipveckad kjol sydd till ett liv med två passpoaler mellan.

 

Börja med biten som ska rynkas, här är det en klänningskjol. Vik ner några centimeter i det som ska bli midjan på kjolen – om du vill kan du kasta för hand (eller zick-zacka/overlocka på maskin om du hellre vill det) traskanten först, men för normal användning med tyger som inte repar upp sig alltför mycket är det sällan nödvändigt. Pressa.

 

Sy minst tre rynktrådar, parallellt med varandra, med jämna och fina stygn så att rynkorna blir lika djupa sedan. Ju tunnare tyg desto kortare stygn för att slutresultatet ska bli bra, glesa rynkor är inte snyggt. Använd en tråd som kommer att tåla påfrestningen när du drar ihop rynkorna, och som inte kommer att vara alltför uppenbar på det färdiga plagget, rynktrådarna lämnas nämligen kvar.

 

Dra försiktigt i alla rynktrådarna samtidigt, tills det rynkade partiet har rätt längd. Fäst trådarna.

 

Se till att rynkorna är jämnt fördelade: att märka ut fjärdedelar, åttondelar eller sextondelar på partiet som ska rynkas och plaggdelen det ska sys mot innan rynktrådarna dras åt är en bra idé, annars blir det lätt obalanserat. Här matchas märktråden i kjolen mot en söm mitt fram på livet.

 

Lägg det rynkade partiet räta mot räta med det stycke det ska fästas mot. Detta stycke kan vara enkelt, eller som här ha en passpoal som kommer att sitta mellan de två tygstyckena. Börja sy fast rynkorna, en eller två kaststygn i varje rynka och mot kanten på tyget de sys mot. Ha inte en för svag tråd till detta, men inte heller en som är så stark att tyget går sönder innan tråden gör det – en trasig söm är lättare att laga än ett trasigt tyg. Eftersom rynktrådarna sitter kvar och håller ordning på rynkorna så är det enkelt att fästa dem på nytt om tråden går av.

 

Klart! Från avigan ses att rynkorna bildar en kant som vid plaggets användning kommer att vinklas utåt, men inget byls hamnar i själva midjan.

 

Sett från rätsidan ser man perfekt jämna och parallella rynkor, en detalj som ger ditt plagg ett mycket välarbetat och historiskt utseende.

Rynkorna kunde variera i djup och användning från årtionde till årtionde – titta på bilder av bevarade plagg för att få det rätt.

Referenser:

Hammar, B. & Rasmussen, P. (2001). Kvinnligt mode under två sekel. Signum, Lund.

 

Om du uppskattar denna tutorial och vill se fler i samma stil så stötta mig gärna på Patreon – för en tia i månaden får du nyheter om vad jag jobbar på, och kan komma med önskemål om blogginlägg och tutorials. 


 

Cartridge Pleats

Cartridge pleats are very similar to stroked gathers both in look and how they are sewn, but there are important differences. Cartridge pleats are stitched in a way that make them angle out from the body, almost like they were on hinges, adding no extra bulk to the seam: they are perfect for full skirts and puffy sleeves. The seam allowance is exposed, so cartridge pleats were mostly used on garments that would rarely, if ever, be put through laundry, so not underwear. Cartridge pleats can only be made by hand, so a certain measure of patience is needed. The result makes it worth the effort though.
Cartridge pleated skirt stitched to a bodice with two rows of piping in between.

 

Begin with the piece that will be pleated, here the skirt of a dress. Fold down a few centimetres of what will be the waist of the skirt – if you like you can overcast by hand (or zig-zag/overlock if you’d rather do that) the raw edge first, but for normal use and with fabrics that are not too prone to fraying it’s rarely necessary. Iron.

 

Sew a minimum of three rows of gathering stitches, parallel with each other, with nice even stitches so that the pleats will be neat and even later. The finer the fabric, the shorter the stitches need to be, scant pleats are not pretty. Use thread that will hold up to the stress of gathering the fabric, and since they are left in, will not be too obvious on the finished garment.

 

Gently pull all of the threads at once, gathering up the pleats to the right length. Secure the threads.

 

Make sure the pleats are evenly distributed: marking the fabric in quarters, eights and sixteenths before pulling the gathering threads is a good idea, and similar ones on the piece it will be stitched to, or it will easily be unbalanced. Here the marking thread in the skirt is matched to the centre front seam of the bodice.

 

Put the pleated portion right side to right side with the piece it will be attached to. This piece can be plain, or like here, have piping. Stitch the pleats, one or two whip stitches in each pleat and the piece you’re sewing it to. Use a thread that isn’t too weak, but neither one that is so strong that the fabric tears before the thread does. It’s lots easier repairing a broken seam than ripped fabric. As the gathering threads are left in, controlling the pleats, it’s a simple thing to re-attach them if needed.

 

Done! From the inside you can see the pleats forming a ridge that will angle outwards when the dress is worn but adds no bulkiness to the waist.

 

From the outside you see a row of perfectly even cartridge pleats, a detail that will give your garment a well-made and very historical look.

 

Cartridge pleats can vary in depth and use from decade to decade – look at pictures of originals to get it right for your project.

References:

Hammar, B. & Rasmussen, P. (2001). Kvinnligt mode under två sekel. Signum, Lund.
If you appreciate this tutorial and would like more in the same style, support me on Patreon – for the equivalent of a dollar a month you’ll get news of what I’m working on, and the opportunity to wish for tutorials and blog posts.

En reaktion till “Parallella Rynkor – Pipveck

  1. strålande arbetsbeskrivning, tusen tack!

    Gilla

Lämna en kommentar

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close